Dank voor je heldere en uitvoerige uiteenzetting. Ik heb alweer veel geleerd. Om te checken of ik je goed begrijp, vertaal ik het even naar mijn eigen motor. Als ik jouw verhaal goed begrijp...
... staat de morsekabel op een heel hoog (te hoog?) toerental ingesteld. Bij hendel vol vooruit in vrijloop haalt de motor immers bijna 3000 toeren), maar omdat mogelijk de druk van motor ontoereikend is, blijft het toerental bij belaste motor steken op 2200 toeren, zelfs al staat het toerental op maximaal (hendel vol vooruit). Zou ik de morsekabel meer ruimte geven (hendel kan verder naar voren), dan zal er dus effectief niks veranderen. Het toerental/de morsekabel stond immers al op ruim boven de 2200 afgesteld en nog hoger instellen doet dan dus niets meer. Klopt dit zo?
Het enige dat ik niet met deze uitleg kan rijmen, is dat (bij belaste motor) bij het naar voren duwen van de hendel (in jouw verhaal het opvoeren van het toerental), de motor keurig volgt en meer vermogen levert. Hij voelt niet of hij bij 2200 toeren qua vermogen tegen zijn eindje zit. De stijgende lijn van het vermogen bij het opvoeren van het toerental met de hendel, lijkt min of meer abrupt te stoppen zodra morsekabel op de stelschroef van morsekabel stuit.