Maximaal toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Maximaal toerental

Berichtdoor Viafortezza » 12 Apr 2016, 19:06

Dank voor je heldere en uitvoerige uiteenzetting. Ik heb alweer veel geleerd. Om te checken of ik je goed begrijp, vertaal ik het even naar mijn eigen motor. Als ik jouw verhaal goed begrijp...
... staat de morsekabel op een heel hoog (te hoog?) toerental ingesteld. Bij hendel vol vooruit in vrijloop haalt de motor immers bijna 3000 toeren), maar omdat mogelijk de druk van motor ontoereikend is, blijft het toerental bij belaste motor steken op 2200 toeren, zelfs al staat het toerental op maximaal (hendel vol vooruit). Zou ik de morsekabel meer ruimte geven (hendel kan verder naar voren), dan zal er dus effectief niks veranderen. Het toerental/de morsekabel stond immers al op ruim boven de 2200 afgesteld en nog hoger instellen doet dan dus niets meer. Klopt dit zo?

Het enige dat ik niet met deze uitleg kan rijmen, is dat (bij belaste motor) bij het naar voren duwen van de hendel (in jouw verhaal het opvoeren van het toerental), de motor keurig volgt en meer vermogen levert. Hij voelt niet of hij bij 2200 toeren qua vermogen tegen zijn eindje zit. De stijgende lijn van het vermogen bij het opvoeren van het toerental met de hendel, lijkt min of meer abrupt te stoppen zodra morsekabel op de stelschroef van morsekabel stuit.
Viafortezza

ligplaats: Woubrugge
info:

Berichtdoor Viafortezza » 12 Apr 2016, 19:48

Nog even een aanvulling: Je verhaal roept ook de vraag op of het verkeerd afstellen van de regelaar tov de morsekabel kan leiden tot een rokende motor?
Viafortezza

info:

Berichtdoor eagle » 12 Apr 2016, 22:29

Uit je reactie maak ik op dat de dieselregeling duidelijk is.

Overbelasting, ofwel te weinig vermogen voor de actuele belasting, uit zich door het vanaf een bepaald toerental niet meer toenemen van toeren, terwijl daar door bedienen van de morse handle wel om gevraagd wordt; er is als het ware een "dood stuk" aan het einde van de slag. bijvoorbeeld stijgt het toerental gedurende driekwart van de morse slag tot bijv 2200, maar de laatste kwart slag geeft geen verdere toerenstijging: De regelaar "loopt vast" tegen het roetpunt.

Hoe de rookgassen er dan uitzien is afhankelijk van de afstelling van dat roetpunt.

Die afstelling is een compromis tussen roetvorming door teveel diesel tov de zuurstof in de cilinders enerzijds, en het maximaal te halen vermogen van de motor anderzijds. Helaas is het "roetpunt" niet een echt "punt", maar een klein traject. Dat betekent enerzijds dat bij een afstelling voor max vermogen, er enige lichte roetvorming voor lief wordt genomen. Anderzijds; bij een afstelling zonder enige roetvorming bij overbelasting is er helaas verlies van vermogen...In de praktijk wil men max vemogen.....

De kabelafstelling bij een MD 3b dient als volgd te zijn:

De aanslagbout voor stationair toerental heeft een verende tipstift. Als de morse handle in de vrijstand staat moet de regelaar-hefboom tegen deze tip rusten zonder die in te drukken. Daartoe is er bij het koppelstukje aan het einde van de kabel een verend schuifstukje, dat het mogelijk maakt dat de kabel zelf ca 2a3 mm verder slag maakt zonder de hefboom te dwingen. Bovendien moet door bediening van de stop-trekkknop de regelhefboom tegen de verende stift in getrokken kunnen worden, om de machine te stoppen.(je vraagt dan om nul toeren..) Grofafstelling door verschuiven van de klembeugel op de kabelstoel. Fijnafstelling door verdraaien van het koppelstuk.

Bij max toeren moet de regehefboom tegen de aanslagbout voor max toeren aanliggen, net voordat de morse handle aan het einde van zijn slag is.

Teveel-of te weinig slag moet in de Morse-handle worden ingesteld (hoe, hangt af van het fabrikaat en type)

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Apr 2016, 05:57

eagle schreef:Helaas is het "roetpunt" niet een echt "punt", maar een klein traject. Dat betekent enerzijds dat bij een afstelling voor max vermogen, er enige lichte roetvorming voor lief wordt genomen. Anderzijds; bij een afstelling zonder enige roetvorming bij overbelasting is er helaas verlies van vermogen...In de praktijk wil men max vemogen.....
Gr, Eagle

In de praktijk wil men een max. uitlaadgastemperatuur ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkos » 13 Apr 2016, 07:11

Helemaal eens met Wolf.
In de beroepsvaart geeft iedere motorenfabrikant op wat de maximale uitlaatgassen temperatuur mag zijn.
Zit je hier overheen is de motor te zwaar belast, meestal is dan de schroef te zwaar (te veel spoed)
Opgemerkt dient te worden dat wel alle filters schoon moeten zijn. Met name een vuil luchtfilter kan de uitlaatgas temperatuur doen oplopen.
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor Viafortezza » 13 Apr 2016, 08:54

@eagle. Weer heel veel dank. Het afstellen van morsekabel is dus inderdaad niet ok. Dat stukje 'dode slag' heb ik niet en dus zou het herinstellen van de morsekabel het maximaal te halen toerental naar de officiële waarde van 2500 kunnen tillen (mits de motor dat natuurlijk nog aan compressie trekt). Zeer veel dank ook voor de uitleg hoe ik die moet bijstellen! Nu ik er nog eens over nadenk, vermoed ik dat het maximaal toerental op 2200 is ingesteld, puur omdat op dat punt de hendel bijna tegen een schot aanstoot en dus überhaupt niet verder kan. In plaats van de hendel bij te stellen heeft men misschien het toerental geknepen. Ik zou dus eigenlijk eerst de hendel op een kortere slag moeten zetten en dan de morsekabel bijstellen. Aan dit veertig jaar oude bootje hebben waarschijnlijk niet alleen 'eagles' gesleuteld...(en dat gaat ook nu weer niet gebeuren als ik het zelf doe :lol: )
Uit je verhaal begrijp ik ook dat een verkeerd ingestelde regelaar hooguit tot zwarte rook (roet) kan leiden, maar niet zozeer tot de grijsblauwe die ik nu (vooral na een tijdje stilstand) heb. Ik blijf dus maar even van de regelaar af. Ik zou hooguit kunnen kijken of het zegel er nog op zit (als die er al ooit op gezeten heeft).
Viafortezza

info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Apr 2016, 09:11

Krijg nog niet de indruk dat alles helemaal duidelijk is !
Als je twijfelt aan een bediening kabel of afstelling, waarom maak je die kabel dan niet gewoon los aan de motor, en bedien de brandstofpomp met de hand, laat je iemand anders naar het nu bereikte toerental kijken. (wel varend ! !)
Als je nu gelijktijdig de uitlaatgastemperatuur meet, weet je alles ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Viafortezza » 13 Apr 2016, 09:19

Beste Wolf. Ik somde alleen mijn conclusies even op, zodat iemand nog kan roepen dat ik het verkeerd begrepen heb. Ik ben geen technicus en met alleen geschreven info is een misverstand dan soms snel geboren. In die zin dus 'twijfel'. Verder heb je natuurlijk gelijk: gewoon gaan uitproberen. Dank ook voor de uitlaattemp tip! Wat een fantastisch forum is dit toch!
Viafortezza

info:

Berichtdoor henkvd » 13 Apr 2016, 16:58

En wil je de motor tot z'n maximum belasten, dan zoek je de ruimte op en ga je volgas rondjes draaien, moeilijker kan je het de motor niet maken.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Viafortezza » 13 Apr 2016, 17:59

En dan maar hopen dat ie dat overleeft, of is opblazen niet waarschijnlijk.
Viafortezza

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard