elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Stelling van de maand

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor Harini » 21 Feb 2012, 07:49

Vanaf 1981 tot 1987 heb ik nagenoeg in alle kerncentrales van Duitsland en 1 in Zwitserland gewerkt als onderzoeker.
Ook Borsele en Dodewaard alsmede de reactor in Delft heb ik van binnen gezien.
Er was sprake dat ik naar Iran (Persie) zou gaan waar er twee werden gebouwd, maar de Ayatolla stak hier een stokje voor met het verdrijven van de Sjah.
Kernenergie is een van de goedkoopste manieren om electriciteit op te wekken.
Ik denk ook een van de schoonste.

Er zijn verschillende typen, kokend water, drukwater enz.

De ongelukken zijn gebeurd met verouderde typen.
Met de drukwaterreactoren van Siemens 1400 MWatt is nog nooit iets gebeurd naar mijn weten.
In Duitsland draaien er nog vele uit die tijd.
De oude kokend water reactoren zoals Wurgassen zijn inmiddels gesloten.

We gebruiken met zijn allen veel electrische energie en dat wordt alleen meer.
Zolang we dat blijven doen, moet je het opwekken en dan is kernenergie niet de slechtste vorm.
Je afval blaas je niet in de lucht, maar heb je in bv vaten. Ook die moet je weer opslaan voor een hele tijd op een goede manier.

Opwekken met wind, zon is maar voor een kleine bijdrage.

Ingenieur Lieverse (geloof ik) had een plan op eb en vloed.

Er zullen naar mate de fossiele brandstoffen opraken, nieuwe ontwikkelingen komen.
Of we gaan zoveel betalen voor een liter brandstof of een KW/uur dat daardoor het verbruik daalt.
Dan hebben we het niet over de dubbeltjes enkwartjes (van Kok) maar echt veel meer.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2012, 08:51

Harini schreef: Kernenergie is een van de goedkoopste manieren om electriciteit op te wekken.
Ik denk ook een van de schoonste.

Dat is een beetje het punt: net als bij plofvlees in de supermarkt moeten we ons serieus gaan afvragen of de prijs per kW de doorslaggevende factor moet zijn. En de schoonste? Jij weet ook dat winning, veredeling en transport, en vervolgens het weer opwerken van uranium verre van schoon is. En die opslag van het afval? Een wissel op de toekomst. Gecontroleerde opslag is een mooi woord voor wegmoffelen, anders niet.
Energie kost wat het kost. En daar moeten wij, verwende westerlingen, nog even aan wennen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Amersfow » 21 Feb 2012, 09:55

Nou, als ze met het uranium restafval zitten, ik wil wel een paar van die vaatjes hoor. Zitten zo dik in het lood dat er geen straling meer af komt en zijn nog tientallen jaren gloeiend heet. Gratis warmte! Op de zomeravond op het terras, in de winter lekker in de kamer (of onderschat ik iets ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Harini » 21 Feb 2012, 10:48

Je moet onderscheid maken tussen licht en zwaar radioactief afval.

Daarnaast is er de halveringstijd per element.
Dit is de tijd die nodig is om het stralingsniveau te halveren.

Met de tijd neemt de straling af.
VB. een vat straalt met (oude eenheid) 100 rem, halveringstijd 5 jaar van deze stof.
Dus na 5 jaar nog 50 rem
Na weer 5 jaar 25 rem
enz.
Dus de tijd lost een hoop op.

Er zijn elementen die een korte halveringstijd hebben, 2 jaar.
Maar ook van 25 jaar.
Harini

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2012, 13:18

Amersfow schreef:Nou, als ze met het uranium restafval zitten, ik wil wel een paar van die vaatjes hoor.

Op de zomeravond op het terras, in de winter lekker in de kamer (of onderschat ik iets ;-)

Nee hoor! ;)

Oproep aan de overheden: jongens, alle vaatjes naar Amersfow! Deze man gaat een stralende toekomst tegemoet! :D

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Amersfow » 21 Feb 2012, 15:18

Ook mooi; gewoon in de bilge ipv ballast; hoef je de boot ook niet winterklaar te maken of zo'n dieselrammelkachel te installeren ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2012, 18:57

Harini schreef: Dus de tijd lost een hoop op.
Er zijn elementen die een korte halveringstijd hebben, 2 jaar.
Maar ook van 25 jaar.

Dat is wel een heel optimistische voorstelling van zaken.

Als brandstofstaven niet meer zijn op te werken, en het gehalte U235 te laag wordt voor splitsing, blijft er onbruikbaar, zéér hoogradioactief afval over. Dat bevat plutonium, halfwaardetijd 24.400 jaar, cesium135, halfwaardetijd 2,3 miljoen jaar, U325, halfwaardetijd 704 miljoen jaar en U238, halfwaardetijd 4,5 miljard jaar.
Blootstelling eraan is uiteindelijk dodelijk, maar eerst wordt je dna ernstig beschadigd. Van de gevolgen daarvan is kanker nog het mildst.
Inkapselen. Mooi. En dan? Even los van de kosten die dat over duizenden jaren met zich meebrengt, kosten die nooit worden ingecalculeerd in een kW-prijs, is vrijwel alle opslag tot dusverre 'tijdelijk'. Daaraan kleven tal van risico's, waarvan politieke instabiliteit en terrorisme er maar een paar zijn.
Studies naar 'definitieve' opslag lopen steevast stuk op de levensduur van het afval, die immers beschavingoverschrijdend is. Wat begrijpen beschavingen na ons? Hanteren ze een soort leestekens? herkennen ze onze leestekens? Onze beeldtaal? Daar worden op dit moment serieuze studies naar gedaan.

Begrijp me goed, ik wil niemand de stuipen op het lijf jagen, maar dit is de realiteit van kernafval. 25 jaar, me hoela!
Laatst gewijzigd door quichot op 21 Feb 2012, 21:50, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Bejakruiser » 21 Feb 2012, 19:26

Ik zeg afschieten de ruimte in :D plaats genoeg ;)
Dit is natuurlijk een grapje. Maar zou wel een mogelijkheid kunnen zijn. Niet wilde weg de ruimte in schieten natuurlijk maar opslag in de ruimte is in ieders geval wel een veiligere opslag als hier ergens onder de grond. Mocht er een vaatje ontsnappen dan is het weg voor het de dampkring door komt.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2012, 21:47

Bejakruiser schreef: opslag in de ruimte is in ieders geval wel een veiligere opslag als hier ergens onder de grond. Mocht er een vaatje ontsnappen dan is het weg voor het de dampkring door komt.

Dacht het niet!
(Ik wil niet gelijk zeggen 'gel*l in de ruimte', maar dan moet ik me wel inhouden :D )
Maar serieus: enig idee hoeveel conventionele brandstof je per raket nodig hebt om van zo'n vaatje een sateliet te maken? Hoeveel energie en grondstof is nodig om één zo'n raket te vervaardigen? En als zo'n sateliet terugvalt en verbrandt in de stratosfeer, waar denk je dan dat de fall out blijft? Foetsie?
Nee, zo simpel is het allemaal niet.

ps. enig idee hoe we weer on topic komen? Toch via het kacheltje aan boord van Amersfow? ;)

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor henkvd » 21 Feb 2012, 22:31

Zal ik dat dan maar proberen, laten we het dan eens van een andere kant bekijken, wie denkt er in de toekomst dat HIJ elektrisch vaart.

Zal ik zelf maar even de kick off geven, ik persoonlijk zie dat niet gebeuren en wel om de volgende reden:

Ik vaar veel te weinig om het te kunnen verantwoorden, de kosten zijn dan per afgelegde kilometer wel er hoog, op de ligplaats heb ik geen walstroom voorhanden laden is dus ook al uitgesloten.
Verder door de beperkte varen uren gaat het met de levensduur en de daarbij horende aanschaf / vervangkosten van de accu's ook een groot probleem worden.

Wat zou dan een oplossing kunnen zijn in deze situatie , een brandstofcel echter dat is nog te prematuur voor de vermogens die beschikbaar moeten zijn, hoewel ik met 15 KWatt voldoende ter beschikking zou hebben.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling