Koeling peugeot indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Koeling peugeot indenor

Berichtdoor pischedda » 09 Mei 2016, 14:08

Goedemiddag
Ik heb een vraagje over een koeling van een peugeot indenor 57 pk. Na de winterstop ben ik afgelopen vrijdag weer heerlijk gaan varen. Helaas heeft dit niet lang mogen duren. Naar ongeveer 10 min varen zag ik dat mijn temperatuur op was gelopen naar bijna 100 graden. Ik heb een gesloten koelsysteem. Er lopen dus een aantal buizen onder mijn boot. Toen ik de overloop vat ik controleren zag ik dat deze leeg was. Ik heb er een aantal liters ingegooid maar dit zag je zo weg lopen. Er zit geen koelvloeistof in de olie en ook niet in het ruim. Toen ik de kranen dicht gedraaid had van de buizen bleef het niveau wel goed.Ik denk dan ook dat de buizen lek zijn gegaan. Zodra ik beide kranen open zet loopt het expansievat gelijk leeg. Mijn vraag is wie heeft hier ervaring mee. Ook ben ik bang dat ik misschien mijn koppakking er uit heb geblazen.Toen ik een dot gas gaf om af te remmen kwam er een dit witte rook uit.
Graag hoor ik van iemand die hier ervaring mee heeft gehad wat hij denkt wat er mis kan zijn.
pischedda

ligplaats: weesp
info:

Re: Koeling peugeot indenor

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2016, 16:27

Duidelijker kan bijna niet,kranen open water weg dus buizen zo lek als een mandje
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Ardi » 09 Mei 2016, 16:31

De Stoere schreef:Duidelijker kan bijna niet,kranen open water weg dus buizen zo lek als een mandje
Gr René ( ex De Stoere)

Hoe kan je water kwijt raken bij iets wat 50 cm of meer onder water zit???
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor stentor950 » 09 Mei 2016, 16:52

Ardi,

Ik moet René gelijk geven. Als je er boven koelvloeistof in gooit en het binnen de kortste tijd weg is, dan moet er er ergens een lek zijn. Bij de meeste motor opstellingen zal een gedeelte van de motor BOVEN de waterlijn liggen. Dan kan je vullen wat je wilt, maar als een van de koelbuizen onder het vlak lek is, dan ga je dit echt niet bijhouden.

Dit is de wet van de communicerende vaten. Pas als het vloeistofniveau aan de buitenzijde gelijk is als aan de binnenzijde, dan zal je niet meer bij hoeven te vullen. De oplossing is simpel. Gewoon net zoveel water in je boot pompen dat het binnen net zo hoog staat als buiten. :lol:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_communicerende_vaten
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mei 2016, 19:45

Dat is inderdaat de beste oplossing loopt hij ook niet meer warm
Gr René ( ex De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Marcel010 » 09 Mei 2016, 21:04

Buizen willen wel eens gaan rotten en dan gaat het inderdaad lekken, heb je een motor die onder de waterlijn staat hoef je daar niet altijd last van te hebben.
Maar het is makkelijk te controleren, even de slangen afkoppelen en de kielkoeling met lucht afpersen.
Als de aansluitbuizen in de boot niet tot boven de waterlijn uitkomen wel opletten want als ze lek zijn komt dan gelijk buitenwater in je boot zetten.

Overigens is het verstandig om de 2 jaar je KVS te verversen, bij mijn boot is dat niet gebeurd en ik heb daarom nu heel de motor uit elkaar liggen.
Ik heb ook een Indenor en kielkoeling.
De motor heeft natte cilinderbussen, en de afdichtingvan de cilinderbussen kan gaan lekken door roest of veroudering, dan loopt de KVS zo je carter in.
KVS verliest na 2 jaar de anti corrosie eigenschappen.

Ik kan je vertellen dat het best een hoop werk is, en bij deze motor is het niet waard om het uit te besteden.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2016, 21:34

Je zal de lekkage moeten verhelpen en dan kijken of er geen gevolgschade is.

Als blijkt dat het lek is ontstaan door een 'aanvaring' met een voorwerp kan de verzekering wellicht iets voor je betekenen mbt de schade.
Achterstallig onderhoud is niet gedekt.

Witte rook met een leeg koelsysteem is niet logisch..
Hopelijk was dat licht grijs door het ineens gas geven?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard