door henkvd » 19 Mrt 2012, 20:51
Laten we dan een praktijk voorbeeld neer zetten.
Een kennis heeft z'n oog laten vallen op een door de verkoper als pikmeer benoemde vaartuig.
Nou zal de best man hem best wel als pikmeer gekocht hebben, ik kon hem er niet van maken, is ook verder niet belangrijk als het beestje maar een naam heeft, een jaren 70 boot is sowieso al lastig terug om het een werf naam te geven.
Hoe gaat het dan verder in de praktijk als prille boot koper, mijn vragen wat is je budget, wat zijn je plannen, heb je een ligplaats ? ja budget was over nagedacht maar de rest moest nog even geregeld worden.
Schouder ophalend ga ik dan toch maar mee, een ligplaats druk ik hem op het hart is in onze omgeving niet makkelijk en indien de boot aangekocht gaat worden het een probleem is als je die niet hebt.
Boot bekijken, zoals verwacht is de bedrading spaghetti, romp op zich in goede conditie, de boot staat droog, spelling in het roer, hier moeten nieuwe bussen in, schroefas lager heeft veel ruimte en een rondje motor doet de wenkbrauwen op trekken, een Perkins 4108 met dicht gekitte afvoer gaatjes van de cilinder voeringen.
Op de terug weg geadviseerd deze boot te laten voor wat het is, de hoofd reden de dicht gekitte afvoergaatjes van de cilinder voeringen, of het al door lekt naar het carter zou de vraag geweest zijn, dat de motor eruit zou moeten om alle pezen te vernieuwen van de cilinder voeringen is een feit, dit zou een fiks budget probleem geweest zijn indien de boot aangekocht geweest zou zijn.
Zeker ook onder in de markt zoals bovenstaand voorbeeld zou de reparatie een flink deel geweest zijn van de aanschaf prijs.
Op dit moment is er zoveel te koop dat met goed rondkijken aan het eind van de streep heel veel geld bespaart kan worden.
Hoe liep het af:
Dat jaar heeft de kennis een boot gehuurd om te beleven of het varen eigenlijk wel is wat hij er van verwacht.
Het volgende seizoen is er eerst een ligplaats geregeld en aangezien een jaar verder het budget ook aangegroeid was is er een recent gehermotoriseerd gerenoveerd schip aangekocht wat uit eindelijk maar iets duurder was dan het voorbeeld hierboven.