Hoeveel PK's

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoeveel PK's

Berichtdoor Popeye » 07 Dec 2013, 22:45

Bericht door Popeye » zo 26 mei 2013, 07:28
Lucter schreef:
het gemiddelde
"motorjachtenblok" wat momenteel door Vetus of Sole nieuw wordt aangeboden. (hoofd tech.dienst van een van deze gaf een verwachte levensduur van max 2000 tot 2500 uur op....)

Maandag deed mijn Vetus M2D5 (13 pk) het nog. Dat is dus misschien de laatste keer geweest, want ik heb inmiddels een kleine 3000 uur op de teller. :(

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:45

Bericht door quichot » zo 26 mei 2013, 10:25

Maar nu nog even wat anders: bij mijn overwegingen in 2007 speelde het terugverdienmodel nog niet zo'n rol. Waarschijnlijk zou ik nu een andere afweging maken gezien de stijgende dieselprijzen.
Ik verstook ruwweg 2 ton gasolie per jaar. Inkoop is dat nu zeg maar 2700 euro. Stel dat een moderne motor 30% zuiniger zou zijn, en dat is niet onhaalbaar, dan levert dat 900 euro per jaar op. Over de levensduur van de motor, zeg 20 jaar, is dat 18000 euro. Hatseflats! Voeg daaraan toe 20 jaar meer comfortgebruik, minder herrie en minder uitstoot, en je bent spekkoper.

@Jan, wat mij opviel was dat jij met je 17 ton dwt exact net zo snel vaart, en net zoveel verbruikt als ik met mijn 38 ton dwt, 21 x 4 x 0,9 mtr, te weten gemiddeld gerekend over een reis 6,6 ltr/uur.
Ik denk dat jij wel wat te winnen hebt met een kleinere motor!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:46

Bericht door Jan Huibers » zo 26 mei 2013, 10:48

@ Quichot, wat is jou rompsnelheid eigenlijk??

En als mijn motortje aan vervanging toe is komt er een kleinere Mitsubishi in denk...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:47

Berich tdoor quichot » zo 26 mei 2013, 12:28

Jan Huibers schreef:
@ Quichot, wat is jou rompsnelheid eigenlijk??

Laat ik de vraag anders stellen: wat is rompsnelheid precies? Als je in een grafiek de relatie tussen vermogen (vertikale as) en snelheid (horizontale as) weergeeft, dan zie je een z.g. hockeystickcurve.
Daarin zie je een langzaam stijgende lijn (veel snelheidstoename bij weinig toegevoegd vermogen) vrij plotseling overgaan in een scherp stijgende lijn (weinig snelheidstoename bij veel toegevoegd vermogen). De snelheid op dat punt van kentering is de rompsnelheid.
In de praktijk is dat de snelheid waarboven je hekgolf de oevers overspoelt en er draaikolken in je bunkers ontstaan zonder dat je wezenlijk veel sneller gaat. In de beroepsvaart is dat ongeveer de kruissnelheid, in de pleziervaart ligt dat doorgaans net boven de kruissnelheid.
Lang verhaal kort: mijn kruissnelheid op nietstromend, diep water is 11 km/h (1600 toeren)en mijn rompsnelheid is krap 13 km/h. Boven de 12,7 (1850 toeren) km/h speed on ground gps, begint alles hevig te trillen, en vraagt mijn vrouw wat er aan de hand is! :D
(Het schip haalt met hangen en wurgen de 13 km/h, bij 1950 toeren. Max toerental is 2200, maar dat levert écht alleen maar omzet op voor de oliehandel.)

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:47

Bericht door Jan Huibers » zo 26 mei 2013, 14:25

En dan is je schip 21mtr lang.... Nou, ik snap er de ballen meer van...

Met mijn schip: 1300/1350 toeren= kruissnelheid van 12kmp, 2000 touren en topsnelheid van 16kmp en soms bijna 17kmp, ik moet nog even proefondervindelijk uitproberen hoe dat komt. 16kmp is in ieder geval de top met volle watertanks (900ltr)en volle brandstoftank (800ltr) en lege vuilwatertank (600ltr) en dan duw ik met 16kmp een golf voor me uit die tot halverwege mijn anker komt, zo hoog. Brandstoftank zit een meter voor de motor en de watertanks er deels naast en deels voor, vuilwatertank zit in het zwemplateau. Ik denk dat ik die 17 een keer gehaald heb met lege watertanks en volle vuilwatertank..

Maargoed, ik heb altijd geleerd: hoe langer je boot, hoe hoger je rompsnelheid en je hebt minder pk's per ton nodig om aan je rompsnelheid te komen.

Jij bent 21mtr en ik 12mtr.... Maar mijn rompsnelheid ligt hoger in de praktijk..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:48

Bericht door quichot » zo 26 mei 2013, 15:05

Jan Huibers schreef:
Jij bent 21mtr en ik 12mtr.... Maar mijn rompsnelheid ligt hoger in de praktijk..

Nochal wiedes! Een langer schip loopt ook niet per definitie sneller dan een wat korter exemplaar, dat is te simpel gesteld. Hooguit zal van twee verder geheel identieke schepen de langste sneller lopen. Maar waar het lijnenplan van mijn schip een compromis is om binnen de gegeven lengte, breedte en holte met zoveel mogelijk vracht nog enigszins vooruit te komen, is het lijnenplan van het jouwe ontworpen om zo aangenaam mogelijk rond te varen.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:49

Bericht door Jan Huibers » zo 26 mei 2013, 16:00

En toch had ik gedacht dat jou schip sneller zou varen, je hebt wel veel minder pk's per ton...

Ik ben trouwens van plan deze zomer als we zelf op vakantie gaan even wat verder Zeeland in te gaan... Veerre, Middelburg en bij Vlissingen de Westerschelde op, ik ben namelijk erg benieuwd hoe mijn schip het doet op de golven daar, en wat die doet en de toch wel stevige ebstromen daar.. En ik gok zomaar dat ik wel blij ben met het 'teveel' aan pk's als ik met een stevige stroom voor de haven langs de haven binnenlopen wil..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:51

Bericht door vuuren1 » zo 26 mei 2013, 19:34

Jan Huibers schreef:
@ Hans, ik weet dat in de automotive sector met 25% aandrijfverliezen gerekend wordt. Een auto met 100pk op de krukas zal op de testbank 75pk geven is een ruwe vuistregel, daarin is ook de rolweerstand van de wielen in opgenomen. Maarjah, een auto heeft geen hydropomp en dikke dynamo was mijn redenering.... Vandaar dat ik over een verlies van 25/30 pk praatte..

Waar schat jij het effectieve vermogen 'op de schroef' op dan?

Ennuh, zolang het geen LITERS diesel extra kost: liever teveel vermogen dan te weinig, de motorregelateur is iets terug te zetten maar met te weinig vermogen ben je gelijk klaar als je ff stroom tegen hebt.

Jan,

Een boot is geen auto, ofwel een scheepsschroef gedraagt zich m.b.t. de vermogensvraag volledig anders dan wielen met banden.
Het door fabrikanten opgegeven vermogen van zowel auto als scheepsmotoren is een verkoop verhaal vermogen en altijd zeker 10% te hoog (zie de DIN of SAE norm die men er soms bij zet).

In jouw geval schat ik de verliezen (de hydropomp meegenomen) met de natte vinger op hooguit 15 % van het opgegeven vermogen.

Maar waar het om gaat is wat je boot in de praktijk gemiddeld verbruikt. Dan is een liter of 6 bij 12 km/u niet vreemd.
Bij 11 km/u zal het zomaar bijna de helft kunnen worden...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:52

Bericht door Jan Huibers » zo 26 mei 2013, 23:14

@Hans, ik bedoelde met de vermogensverliezen in de auto niet alleen de wrijving van de wielen, maar de verliezen veroorzaakt van de totale aandrijving, vanaf de krukas naar de wielen, dus de versnellingsbak, aandrijfassen ect ect

Dus in mijn geval: keerkoppeling, hydropomp, wrijving van schroefas, dynamo, impellerpomp... Uhm... Vergeet ik iets?

En we hebben huurders gehad vorig jaar die alleen op de Linge zijn gebleven, dat is afwisselend max 9 of 7kmp en dat had een gemiddeld gebruik van 4,3 liter per uur gehad. Dus met 11kmp de helft in gebruik gaan we niet redden... En ik vindt het helemaal niet slecht hoor!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:52

Bericht door quichot » ma 27 mei 2013, 08:24

Jan Huibers schreef:
bij Vlissingen de Westerschelde op, ik ben namelijk erg benieuwd hoe mijn schip het doet op de golven daar, en wat die doet en de toch wel stevige ebstromen daar.

Het is daar prachtig varen, al bijna open zee. Maar waar ebstromen zijn, zijn ook vloedstromen. Zelf laat ik het er liever niet op aankomen of ik het wel red of niet. Ik raadpleeg altijd eventjes de getijdetabel, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Ook de wind speelt daarbij een grote rol. Als wind en tij tegengesteld zijn, kan op dat stukje Scheldemond een verraderlijk knobbelig zeetje staan!

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende