Electrisch schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 05 Jan 2012, 17:13

fox4you schreef:
bassie77 schreef:Boiler: Direct op de walstroom en opwarming middels de motorkoeling.

Helemaal goed.
bassie77 schreef:apart schakelbaar.

Wat bedoel je daar precies mee?
Schakelbaar op de omvormer?
Aansluiten op de omvormer of er naar omschakelen is geen optie.

Nee rechtstreeks op de walstroom met een aan/uit schakelaar
fox4you schreef:
bassie77 schreef:TV, Koffie, Webasto, Navigatie, Schijnwerper, koeling, normale verlichting: Op de lichtaccu

Oke, maar koeling is een verhaal apart.

Duidelijk, maar welke koelboxen zijn dan geschikt? Ik zal dadelijk de specs opzoeken van de koelkast die ik nu heb. Die was niet op 12V aangesloten, wel op walstroom en gas
fox4you schreef:
bassie77 schreef:Dieptemeter, navigatieverlichting Startaccu
Fout
Alleen de startmotor op je startaccu want het gaat een keer mis als er andere verbruikers op staan die per ongeluk aan blijven en je accu te diep ontladen.
bassie77 schreef:Boegschroefaccu alleen voor de boegschroef

Daar zijn de meningen van de "experts" een beetje over verdeeld.
Als de kabels tussen de boegschroef niet te lang en dik genoeg zijn dan kun je de boegschroef gerust op de startaccu aansluiten.
Er zijn zowel voor- als nadelen maar die wegen tegen elkaar op, bij de kleinere vermogens wint het voordeel.

Duidelijk. Ik heb een mosfetverdeler voor 3 accu's dus denk dat ik hem apart monteer, zeker omdat de bekabeling van de boegschroef er al ligt
fox4you schreef:
bassie77 schreef:Accu's worden gescheiden geladen via de mosfetverdeler (laadstroom dynamo)
Lichtaccu wordt apart geladen indien walstroom aangesloten is door de victron multi\

Je kunt zonder probleem de Victron lader ook op de mosfetverdeler aan sluiten dan worden de start- en eventueel ook de boegschroefaccu geheel geladen. (lukt een dynamo, zonder geavanceerde regelaar, nooit)
'S winters of andere periode van langdurige stilstand krijgen zo ook al je accu's hun onderhoudslading.

Oke, maar op de verdeler zit toch maar 1 aansluiting, mag je de kabels gewoon combineren dan van de lader en de dynamo?
bassie77 schreef:1x120Ah Startaccu
1x120Ah boegschroefaccu
1x220Ah AGM lichtaccu

Als je echt de boiler niet absoluut niet op de omvormer gaat aansluiten dan kan ik me in deze configuratie wel vinden maar je begrijpt dat een 220Ah voor wat krap is als je meer verbruikers gaat plaatsen of veel koffie gaat zetten of opeens een biertender aan boord sleept.
Zonne energie en een comp.koelkast ga je voor sparen neem ik aan. ;)[/quote]
Ik heb maar een boot van 8,40 dus niet al te veel plek voor zonne energie. Als ik alles voorbereid zou ik inprincipe kunnen uitbreiden met een extra 220Ah accu lijkt me.

Super voor alle info!
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 05 Jan 2012, 17:35

bassie77 schreef:Ik heb maar een boot van 8,40 dus niet al te veel plek voor zonne energie. Als ik alles voorbereid zou ik inprincipe kunnen uitbreiden met een extra 220Ah accu lijkt me.

Kijk dat bedoel ik dan zal je boegschroef een daarbij passend vermogen hebben en kun je die gerust op de start- of zelfs op je service accu, met kabels van voldoende doorsnede, aansluiten.
Ben je gelijk wat gewicht voorin kwijt en misschien kun je een compacte Optima als start accu plaatsen zodat je genoeg ruimte hebt voor die dikke 220Ah service accu.
1 grote of 2 kleine panelen indien mogelijk helpen altijd mee om je ligtijd zonder walaansluiting te verlengen want koeling is een echte energie vreter.
Met een beetje creativiteit kom je er wel uit.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 05 Jan 2012, 18:34

Perfect!

Laatste twee vragen:

1) Hoe sluit je de lader aan op de mosfet terwijl daar ook de dynamo op zit aangesloten? Kan me voorstellen dat dit middels een relais moet, motor uit --> via omvormer, motor aan via dynamo. (of walstroom aan --> via lader, walstroom uit niets of motor)

2) Zou je sparen voor een compressor koelkast (net gelezen hoe dat werkt,) of een normale campingkoelkast op gas?

Bedankt!
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Jan 2012, 19:23

Gewoon je start accu geruiken voor meerder doeleinde, het gaat een keer fout, is een zwalk argument.
In een auto zit ook maar een accu, als je ziet hoeveel er rond rijde, en hoeveel procent hier problemen mee heeft is nihiel.
Als backup kan je altijd nog een andere accu aanspreken.
Daar zijn legio manieren om een lege accu te voorkomen, bv tijdrelais.

Ik heb het op het vorige forum al eens geplaast, nou hier is hij nog een keer, schakelkast 12- 24 volt van mij boot, 220 volt is apart.

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dit zijn geen recente foto's, inmiddels is de schakelkast uitgebreid met een 9 tal tijdrelais.

Mvg Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 05 Jan 2012, 19:34

pascall schreef:In een auto zit ook maar een accu, als je ziet hoeveel er rond rijde, en hoeveel procent hier problemen mee heeft is nihiel.

Is niet echt te vergelijken want die rijden zoals jij schrijft en waar denk jij dat de energie dan vandaan komt.
Sta jij wel eens 3 dagen ergens stil op een parkeerplaats en woon je dan in je auto kompleet met TV, koelkast en weet ik al niet meer.
Aan de energie voorziening van een camper worden ook hele andere eisen gesteld.

Een compacte (optima) accu voor starten en een dikke service accu met veel Ah is toch echt een beter idee.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 05 Jan 2012, 19:51

bassie77 schreef:Laatste twee vragen:
1) Hoe sluit je de lader aan op de mosfet terwijl daar ook de dynamo op zit aangesloten? Kan me voorstellen dat dit middels een relais moet, motor uit --> via omvormer, motor aan via dynamo. (of walstroom aan --> via lader, walstroom uit niets of motor)

Niets van dat al, gewoon de laaddraad lader en de laaddraad dynamo (B+) samen op dezelfde aansluiting van de fetscheider.
bassie77 schreef:2) Zou je sparen voor een compressor koelkast (net gelezen hoe dat werkt,) of een normale campingkoelkast op gas?

Dat is een vraag die bij veel mensen een heleboel emoties opwekt en dan gelijk roepen dat ze beslist geen gas willen.
Een gasinstallatie die op professionele manier is aangelegd en regelmatig gecontroleerd wordt kan veilig worden toegepast op een boot.
We deden vroeger niet anders en mijn inschatting is dat het percentage pleziervaartuigen dat nog op gas koelt nog steeds groter is dan de schepen die een compressorkoelkast aan boord hebben.
Een com.koelkast is duur en je zult direct je accu-capaciteit moeten vergroten en er ook een paar zonnepanelen bij nemen.
Tel dat maar eens op voor een koud biertje.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 05 Jan 2012, 20:12

Zoals ik al in mijn vorige post heb vermeld, gebruikers die je gebruik voor te varen op de startaccu aansluiten.
Voldoet al 16 jaar zonder een enkel probleem, walstroom, wat is dat?, de eerst 9 jaar hadden wij geen walstroom.

Mvg Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2012, 21:28

Wolf1,
Het is een mooi schema, maar er zit een serie parallelschakeling in en het is niet gericht op de vraag.
Dan kan het simpeler voor de gevraagde toepassing.
Verder is het schema gewoon te moeilijk om voor DHZ schippers te begrijpen.

Bas,
(even los van de goede uitleg van Fox geef ik mijn samenvatting ook even)

Zo zou ik het doen:
Op de startaccu komt uitsluitend de motor en het motorpaneel. Dus accu, hoofdschakelaar en startmotorvoeding + contactslotvoeding.
Als je -achter- het contactslot andere dingen wilt aansluiten heb ik geen bezwaar (als het allemaal maar uit gaat als het motorcontact uit is).

De boiler uitsluitend via de walstroom (en motorkoeling).

Wat je nu nog steeds allemaal op die te kleine lichtaccu wilt aansluiten gaat absuluut fout.
Die is in no time leeg en defect.

Dan komt de huidige accukeuze en verdeling:
Regel één: Neem allemaal accu's van een zelfde soort (dus geen AGM i.c.m. lood-zuur, lood-calcium of Optima.
(de Optima zou nog kunnen naast AGM)
Je moet de Victron lader immers instellen naar het type accu wat er aan hangt (Een optima lijkt dan nog het meest op AGM, maar is duurder en onnodig).

120-120-220 Ah zou ik anders doen, beter doen en ook versimpelen:
Start: 1x 55AH AGM.
Boordnet en boegschroef samen: Minimaal 2x 220Ah AGM.

Met een compressor koelkast is dat ook al te weinig.
Een gaskoelkast heeft -open vuur- en is bij nieuwbouw verboden. Als doe het zelver mag het, maar de verzekering zal er op termijn ook wel eisen aan gaan stellen (de CE normen en de verzekeraars stroken nog steeds niet met elkaar).
Los daarvan is de accukeuze wel afhankelijk van het soort koelkast.

Ik heb ongeveer 15 (eigen) voorbeelden waar het allemaal anders is ingevuld, maar wel naar maat voor de betreffende omstandigheden (de wensen en de gemiddelde belasting van het net).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jan 2012, 23:04

pascall schreef:Ha, hier zijn we weer.
Bassie, een chunt op de boegschroef accu gaat mogelijk niet werken, dit is afhankelijk van het vermogen van de boegschroef.
De meeste shunts hebben niet zo'n hoog berijk.
Mvg Pascal.

Pascal, ik heb niet gevonden waar je antwoord op bedoeld is ?
Maar het is natuurlijk ook een onzin antwoord, een shunt is een parallel weerstand, en dat kan iedere geleider zijn die bij de te meten stroom een spanningsverlies creëert groot genoeg om de mV-meter correct te laten functioneren !
En zo is een shunt voor 10 000 A geen enkel probleem ! Stukje staal staf van 40 x 40mm met een lengte afhankelijk van de gevraagde mV van de meter zal keurig werken.
Zo is het ook al vaak mogelijk de startmotor voedingkabel zelf als shunt te gebruiken om de startmotor stroom te meten (een meting waar vaak hele leuke diagnose's mee zijn te maken !)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor fox4you » 05 Jan 2012, 23:58

vuuren1 schreef:maar wel naar maat voor de betreffende omstandigheden.

Gelukkig schrijf je dat zelf, dus ook in perspectief voor een scheepje van 8.40 Mtr. ;)
Bas kan wel gaan investeren in zonnepanelen en dikke batterijen etc. maar die kan hij misschien niet eens kwijt.
Ik denk dat we Bas maar eerst de weg wijzen zodat hij e.e.a. met de elektra op orde krijgt en gaande weg komen we er misschien achter dat er meer mogelijk is.
Gebruikers-avatar
fox4you

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra