door eagle » 08 Dec 2013, 12:13
Bericht door eagle » di 04 jun 2013, 19:38
Mercruiswr 250 CID is een 6 cil lijnmotor van GMC, standaard met buitenwaterkoeling.
De gang van het koelwater:
De impellerpomp in de staart brengt het water via een pijp in de transom binnen de boot. Daar gaat het door de oliekoeler, en eventueel door de koeler van de servostuur-olie.
Het komt bij de motor aan op het thermostaathuis (SB zijde; onderste haakse aansluiting).
Bij koude motor(=thermostaat dicht) wordt het gedwongen om door een klein intern kanaal direkt naar het uitlaatspruitstuk te gaan (SB zijde, bovenste aansluiting); dit moet immers meteen gekoeld worden! Het probeert weliswaar om de motor in te komen (BB zijde, dikke U vormige slang naar beneden, de circulatiepomp in), maar dat lukt niet, omdat de thermostaat de uitgang van de motor (vierkante gat in de voorkant van de kop, waar het th.t huis tegenaan zit) dicht houdt; Het water in de motor circuleert wel, maar wordt niet afgevoerd en vervangen door koud water;De motor wordt niet gekoeld.
Bij wame motor opent de th.t: Door de opstuwing van de genoemde (bypass) opening is er druk; Die drukt het koude water de motor in, omdat nu de th.t het warme water eruit laat ontsnappen. Dit warme water verdwijnt door de bovenste aansluiting naar het uitlaat(+inlaat!)spruitstuk, dat daardoor op bedrijfstemperatuur blijft.
Als de th.t wordt weggehaald, vervalt de opstuwdruk van het bypassgat, en vliegt alles naar het uitlaatspr.k. De motor wordt dan niet- of te weinig, gekoeld!!
Gr, Eagle