Wolf1 schreef:Bijna alle keerkoppelingen zijn uitgevoerd, om de stuwdruk, op te kunnen vangen !
Geen stuwdruklager houd in, dat de door de schroef ontwikkelde radiale kracht opgevangen moet worden, door de de motorfundatie.
Die willen we tegenwoordig om resonantie te verminderen, met een gedeelte rubber uitgevoerd hebben, wat tot gevolg heeft dat de motor radiaal verplaaatst, bij voor en achteruit schakelen, deze verplaatsing is dan wel weer afhankelijk van de hardheid van het rubber.
Hoe zachter het rubber hoe minder resonantie hoe groter de verplaatsing !
Die verplaatsing is mijn grootste probleem, denk b.v. eens aan de uitlaat, vroeger met een rubberslang was dat geen probleem, maar vanwege de waterplanten willen we dat niet meer !
Nu zijn daar dan wel weer flexibele hittebestendige verbindingen voor bedacht, maar daarmee is mijn ervaring, hoe meer beweging hoe meer problemen !
De Indunortjes met de aluminium motorsteuntjes daar zijn al boekdelen over geschreven.
Het verband wordt lang niet altijd gezien, al die problemen voorkom je met een stuwdruk lager.
Eén van de dingen, waaraan je goed gebouwd schip herkent, is voorzien van een stuwdruklager !
Op je gezondheid. Gr. Wolf1
Amersfow schreef:Ik heb andere ervaringen. Koele uitlaat, geen herrie, geen uitlaatgassen in de kuip bij wind achter varen, geen rottende delen, geen gedoe met enorm uitzettende koelvloeistof en slechte koeling, beste prijs kwaliteit verhouding. Simpel en doeltreffend. (Heb ook een paar boten met droge uitlaat gehad, ken ze allebei).
Biertje1985 schreef:Over waterplanten gesproken, doel je erop dat uitlaten vaker warm worden uitgevoerd, icm met kielkoeling? Ik begrijp dat stuk niet geheel.
Zit alleen met het probleem dat de intercooler van de laadlucht koud water nodig heeft, dat zou dan een
2e koelbuis worden. (De VM638, heb ik het over.)
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: McBoaty en 46 gasten