12 v / 24 v dilemma

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

12 v / 24 v dilemma

Berichtdoor maarten01 » 21 Jul 2026, 18:43

Goedenavond,

Bezig met de refit van een ALBIN 30, 1978, waarbij ook een motorwissel gedaan gaat worden. De oude Perkins 6.354 gaat vervangen worden door een jongere VOLVO TAMD 41D.

In de oude opzet was de basis een 24V netwerk (de motor was ook 24 V), met twee 12V omvormers voor een aantal kleine zaken zoals o.a. diesel Kachel, Koelkast (2x) , usb lader aansluitingen.
Alle overige elektrische items, zoals toilet, boegschroef, ruitenwissermotoren, verlichting , ankerlier, gevers tanks, waterpompen, lader, 24 V
Daarnaast een 24v huishoudbank (2 x 12v ) en een 24 V ( 2 x12v) startbank waar ook de boegschroef op draait.

De nieuwe motor is helaas een 12V uitvoering met een 12V dashboard.

De bedrading is een aantal jaren geleden opnieuw gedaan (compleet schema in mijn bezit), met nieuwe zekeringkasten en een groot deel van de bedrading vernieuwd.

Wat is nu wijsheid, alles ombouwen naar 12V kan uiteraard, maar dat is veel geld weggooien ..... Zou het werkzaam zijn om de motor te voorzien van een 24 Volts dynamo voor het huidige netwerk. De startbank kan ik omzetten naar 12V voor de startmotor, voeding voor het dashboard kan ik van de startbank afhalen. De toerenteller zal een dingetje zijn vermoed ik, zal zijn signaal krijgen van de dynamo?

En hoe krijg ik zo een set van 24V en 12 V geladen ?

Zit dan ook nog met de 24V boegschroef, kan eventueel van de 24 V huishoudbank genomen worden....of?

Of zie ik een veel makkelijkere variant over het hoofd ?

Ben benieuwd naar jullie reactie.

M vr gr Maarten
maarten01

ligplaats:
info:

Re: 12 v / 24 v dilemma

Berichtdoor eagle » 21 Jul 2026, 19:33

Ik ken beide motoren heel goed..
Alleen voor mijn informatie; Waarom gaat de Perkins eruit? Ligt die er gekanteld in?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 21 Jul 2026, 19:47

24 Volt systeem behouden, dan houd je alleen de vraag over wat zou je kwijt zijn aan een 24 Volt startmoter en als het niet past, evt een 24V dynamo als de oude om welke reden dan ook niet oppast. of 2 dynamo's en een start accu erbij.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor maarten01 » 21 Jul 2026, 21:02

eagle schreef:Ik ken beide motoren heel goed..
Alleen voor mijn informatie; Waarom gaat de Perkins eruit? Ligt die er gekanteld in?

Gr, Eagle

Hi Eagle,

Inderdaad de Perkins was een Ht (horizontal uitvoering), beest van een blok (qua grootte en gewicht) . Leverde 115 pk met 6,5 liter inhoud, getwijfeld om blok te behouden, maar
wordt steeds moeilijker de gemariniseerde delen te verkrijgen en als ze er zijn zeer kostbaar. Wel een blok gemaakt voor de eeuwigheid..., start binnen een slag.
Maar overal lekkages (keeringen), revisie was een optie.
Daarnaast is de ALBIN een halfglijder en kwam met die 115 pk net te kort, verwacht met de 150 PK van de Volvo wat beter uit de voeten te komen. De VOLVO is ook
relatief laag en past net onder de vloer. Komt waarschijnlijk onder 7 graden te staan (zoals de Perkins) of iets rechter met een Python.
Moet uiteraard wel ballasten aan een kant, aangezien de watertank en diesel tank aan een kant zitten. De VOLVO is wel iets lichter (ca. 550 kg tegenover de 650 kg van de Perkins).
De opvolger van de Albin 30 (Pollux 3000, paar van gemaakt na het faillissement van Albin) heeft ook een Volvo TAMD.

Groet Maarten
maarten01

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 21 Jul 2026, 21:43

Al eens gehoord van een omschakel relay ?
Kun je starten op 24 volt en zonder accus te koppelen gewoon je 12 volt systeem gebruiken
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor sinty » 21 Jul 2026, 21:46

Sorrie,ik heb te snel gereageerd Jou situatie ligt anders
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jul 2026, 22:42

24V behouden, dus dan wordt het een 24V dynamo met 12V startbatterij met DC omvormer/lader,
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 21 Jul 2026, 23:08

De TAMD 41 levert 200 pk..
De eersten, A, b, waren niet fijn; oa roken, lekkages. Ze hadden een elektrisch bediende smoorklep in de uitlaat tegen het roken: paardemiddel. De D is beter.
Meer toeters en bellen (turbo, afterkoeler,) dan de Perkins .. Koeling is krap: bij FOT moet alles meewerken..

Die Perkins is mijn favoriet..(old school)..Heavy Duty machine, overleeft zn baas.. In onze 30 tons Coles diesel-elektrische kraan uit 1964 zat er een, hebben we in 1992 gereviseerd: zag er uit als nieuw! Er zijn er veel naar Massey Ferguson en Claas gegaan, in Combines; werkpaard!

2e 24v dynamo + derde accu voor de motor....

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor maarten01 » 22 Jul 2026, 09:21

eagle schreef:De TAMD 41 levert 200 pk..
De eersten, A, b, waren niet fijn; oa roken, lekkages. Ze hadden een elektrisch bediende smoorklep in de uitlaat tegen het roken: paardemiddel. De D is beter.
Meer toeters en bellen (turbo, afterkoeler,) dan de Perkins .. Koeling is krap: bij FOT moet alles meewerken..

Die Perkins is mijn favoriet..(old school)..Heavy Duty machine, overleeft zn baas.. In onze 30 tons Coles diesel-elektrische kraan uit 1964 zat er een, hebben we in 1992 gereviseerd: zag er uit als nieuw! Er zijn er veel naar Massey Ferguson en Claas gegaan, in Combines; werkpaard!

2e 24v dynamo + derde accu voor de motor....

Gr, Eagle

Hi Eagle,

Het is mijn geval een TAMD 41 D , medio jaren 90, ben bekend met de probleempjes van de eerdere versies. Je hebt gelijk max 200 pk, 150 pk continue vermogen.
Wilde graag een diesel met zo min mogelijk electronica.
De Perkins als werkpaard in bus/kraan etc is ideaal, laagtoerig en maar 115 pk uit 6 1/2 liter, onverslijtbaar en nog voldoende onderdelen. Dat laatste geldt helaas niet voor de marine versie.
Zal alle genoemde opties eens bekijken, wat jij aangeeft 2e 24v dynamo begrijp ik voor het boordnet (accuset 2 x 12v). De derde accu is de 12v startaccu en voeding voor het dashboard, gevoed door de aanwezige 12V dynamo. Maar wat doe ik met de boegschroef (24v) ?

Gr Maarten
de reeds aanwezige dynamo.
maarten01

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Jul 2026, 10:24

Ik zou ook maar eens kijken voor een 24V startmotor. Dat maakt het gehele systeem wel simpeler. Kijk bijv. eens op marktplaats. Prijs kan meevallen. Soms blijft er ergens een startmotor over i.v.m. een ombouw of door een in elkaar gedraaide motor. Hoeft niet perse van Volvo te zijn (duur). Grote kans dat een startmotor voor bijv. een DAF ook past. Zo heb ik jarenlang een splinternieuwe startmotor die van een Volvo af kwam op mijn DAF gehad. Let er wel op dat je een startmotor neemt met voldoende vermogen. Iets zwaarder dan je huidige startmotor is geen probleem. Lichter zou ik niet kiezen.
Succes ermee.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra