Goedenavond,
Bezig met de refit van een ALBIN 30, 1978, waarbij ook een motorwissel gedaan gaat worden. De oude Perkins 6.354 gaat vervangen worden door een jongere VOLVO TAMD 41D.
In de oude opzet was de basis een 24V netwerk (de motor was ook 24 V), met twee 12V omvormers voor een aantal kleine zaken zoals o.a. diesel Kachel, Koelkast (2x) , usb lader aansluitingen.
Alle overige elektrische items, zoals toilet, boegschroef, ruitenwissermotoren, verlichting , ankerlier, gevers tanks, waterpompen, lader, 24 V
Daarnaast een 24v huishoudbank (2 x 12v ) en een 24 V ( 2 x12v) startbank waar ook de boegschroef op draait.
De nieuwe motor is helaas een 12V uitvoering met een 12V dashboard.
De bedrading is een aantal jaren geleden opnieuw gedaan (compleet schema in mijn bezit), met nieuwe zekeringkasten en een groot deel van de bedrading vernieuwd.
Wat is nu wijsheid, alles ombouwen naar 12V kan uiteraard, maar dat is veel geld weggooien ..... Zou het werkzaam zijn om de motor te voorzien van een 24 Volts dynamo voor het huidige netwerk. De startbank kan ik omzetten naar 12V voor de startmotor, voeding voor het dashboard kan ik van de startbank afhalen. De toerenteller zal een dingetje zijn vermoed ik, zal zijn signaal krijgen van de dynamo?
En hoe krijg ik zo een set van 24V en 12 V geladen ?
Zit dan ook nog met de 24V boegschroef, kan eventueel van de 24 V huishoudbank genomen worden....of?
Of zie ik een veel makkelijkere variant over het hoofd ?
Ben benieuwd naar jullie reactie.
M vr gr Maarten