door broekie » 24 Dec 2013, 18:48
Bericht door broekie » ma 15 jul 2013, 06:33
Ja, een Sollux.
Dit jaar minder gevaren door het weer en ook door een verhuizing.
Ben momenteel een stukje aan het huis aan het bouwen en alleen bij echt mooi weer gaan we varen.
Urenteller staat op 60 uur voor dit seizoen, terwijl we meestal per jaar 250 a 300 uur varen.
Over een week gaan we 10 dagen varen naar Friesland.
Bij mij in de haven liggen nu 3 stalen schepen te koop van meer dan 35 jaar.
Twee al een paar jaar van oudere mensen.
Een is nu van de haveneigenaar omdat het liggeld niet werd betaald en de eigenaar gewoon is weggebleven.
Zien er op zich nog best aardig uit, maar voldoen niet meer aan de huidige eisen.
Dus je kunt eraan gaan beginnen, kussens, schilderwerk, zeiltjes, electra, motor?
Bodem nakijken en ga zo maar door.
Dan heb je een smal scheepje van 7,5 a 8 meter. Zal best weer iemand aan beginnen als hij/zij het voor weinig kan kopen.
Ik had een buurman met een botenzaak en die zei weleens: "waar zijn al die duizenden polyester kruisertjes toch gebleven".
In de jaren 70 en 80 verkocht hij er tientallen per jaar alleen al in de regio Leiden.
Je ziet ze nog wel, Kilkruiser, Sunseek, Onedin, Polaris, Passaat, Waterland, maar er waren er veel meer.
Die zijn niet weggerot zou je zeggen. Ik weet ook niet waar ze zijn.
Al die speedbootjes van 30 en 40 jaar terug? Af en toe zie je nog een paar jochies in zo'n klein ding met een zo groot mogelijke motor.
Ze verdwijnen een voor een.
Zo zal het ook met de stalen kruisertjes gaan. Roesten door, zinken en worden verwijderd.
Waar gaat de vloot sloepen blijven in de toekomst?
Onderhoud is behoud