Een oude boot is een bodemloze put

Stelling van de maand

Re: Een oude boot is een bodemloze put

Berichtdoor laserdevil » 24 Dec 2013, 18:45

Bericht door Laserdevil. » zo 14 jul 2013, 00:34

Hans ,
Dan is die situatie beter , als dat hij meteen een boot had gekocht.
Gegarandeerd dat zijn boot na een paar jaar ook onder de definitie wrak had gezeten , of in het beste geval weer verkocht werd.
Dat is nu voorkomen door jou optreden ;)
En zo hoort het ook , niet alleen de lusten , maar ook de lasten willen zien en nemen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 18:45

Bericht door Lotte » zo 14 jul 2013, 10:09

Allemaal juist!

Maar ik zie een hele grote verschuiving in vaarland. Bij ieder watersportbedrijf, die wederverkoper zijn, liggen eigenlijk alleen maar sloepen of consoleboten. Vooral de polyestervarianten zijn razend populair. Klopt ook want door de verandering in doen, denken en beleving zijn dat de boten die voor iedereen makkelijk te handelen zijn. Zowel financieel (weinig onderhoud) als ook op het water. In de sluis vanuit de boot vasthouden en meestal niet hoeven te wachten voor bruggen. Onderhoud is minimaal en er kan maar weinig stuk gaan. Winterstalling is simpel. Kortom, overzichtelijk en makkelijk. De watersportbedrijven die hier op inhaken door dit soort bootjes te verhuren, doen gigantische zaken. Kijk ik op een mooie dag bij ons op de Wijde Blik, dan wemelt het van de huursloepen en zeilbootjes. (nou niet gaan zeuren dat deze mensen niet kunnen varen)
Door de relatieve goede verkoop van dit soort boten, blijven de verkopen van kajuitkruizers sterk achter.
Het echt grote probleem voor nu is dat de stalen en ook polyester kajuitkruizers uit de jaren 70 en 80, die niet doorverkocht worden, vaak ook niet meer onderhouden kunnen worden. Met name de boten die te koop worden aangeboden, vanwege het geen geld meer hebben voor de hobby, worden een probleem. Die aantallen zullen de komende jaren sterk oplopen. Ze worden nl steeds moeilijker verkoopbaar. Ik heb begrepen, maar weet niet of dit klopt, dat een jachthaven pas na 6 jaar het wrak mag ruimen, wanneer de eigenaar niet meer te traceren is. Naast de vele mooie jachtjes liggen havens vol met roest en milieuproblemen.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor Sergio » 24 Dec 2013, 18:46

Bericht door Sergio » zo 14 jul 2013, 15:07

Lotte schreef:
Allemaal juist!

Maar ik zie een hele grote verschuiving in vaarland. Bij ieder watersportbedrijf, die wederverkoper zijn, liggen eigenlijk alleen maar sloepen of consoleboten. Vooral de polyestervarianten zijn razend populair. Klopt ook want door de verandering in doen, denken en beleving zijn dat de boten die voor iedereen makkelijk te handelen zijn. Zowel financieel (weinig onderhoud) als ook op het water. In de sluis vanuit de boot vasthouden en meestal niet hoeven te wachten voor bruggen. Onderhoud is minimaal en er kan maar weinig stuk gaan. Winterstalling is simpel. Kortom, overzichtelijk en makkelijk. De watersportbedrijven die hier op inhaken door dit soort bootjes te verhuren, doen gigantische zaken. Kijk ik op een mooie dag bij ons op de Wijde Blik, dan wemelt het van de huursloepen en zeilbootjes. (nou niet gaan zeuren dat deze mensen niet kunnen varen)
Door de relatieve goede verkoop van dit soort boten, blijven de verkopen van kajuitkruizers sterk achter.
Het echt grote probleem voor nu is dat de stalen en ook polyester kajuitkruizers uit de jaren 70 en 80, die niet doorverkocht worden, vaak ook niet meer onderhouden kunnen worden. Met name de boten die te koop worden aangeboden, vanwege het geen geld meer hebben voor de hobby, worden een probleem. Die aantallen zullen de komende jaren sterk oplopen. Ze worden nl steeds moeilijker verkoopbaar. Ik heb begrepen, maar weet niet of dit klopt, dat een jachthaven pas na 6 jaar het wrak mag ruimen, wanneer de eigenaar niet meer te traceren is. Naast de vele mooie jachtjes liggen havens vol met roest en milieuproblemen.

Dit onderstreept precies mijn mening en eerdere reactie. Ikzelf van een Ten Broeke naar een Smelnekruiser met cv en keuken met badkamer en vervolgens naar een consoleboot. Vroeger was dit precies andersom en ging men steeds duurder en groter.
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 18:46

Bericht door Lotte » zo 14 jul 2013, 18:39

let wel: ik heb niets tegen de mooie kruisers en alle andere prachtige schepen. Vind het nog altijd schitterend om te zien hoe schippers met liefde hun boot onderhouden. Het gaat mij om al die oude scheepjes van die werfjes uit de jaren 70, die niet meer bestaan. Die groep boten zal zich de komende jaren gaan opstapelen als oud roest/polyester, omdat aan de ene kant de meeste eigenaren geen geld hebben of niet handig genoeg zijn om het op te knappen en aan de andere kant de "nieuwe consument" niet geintresseerd is in dit soort projecten.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 18:47

Bericht door broekie » zo 14 jul 2013, 20:26

Ik heb een polyester spitsgatter van 1997.
Modern schip van 8,50 met alles erop en eraan wat je nodig hebt voor een lang weekend of vaarvakantie.
Goede motor, net interieur, boiler, douche en WC, simpele keuken, nette inrichting en goede vaareigenschappen.
Installaties zijn recent en geven weinig storing.
Kortom een schip om mee te varen en dat niet altijd werk heeft buiten schoonmaken en normaal onderhoud.
Deze schepen zijn wel goed te verhandelen.
Niet voor de prijzen die ervoor werden betaald voor de crisis.
Ook zelfs met dit schip heb je het nodige onderhoud om alles in orde te houden. Maar dit is te overzien.

Ik moet niet denken aan een stalen knikspant met een achterdek waarop 2 tuinstoelen staan op kunstgras.
Vaak zijn deze bootjes voorzien van davids met bijboot, zonnepanelen, boegschroef enz.
De waarde zal echter zeer tegenvallen bij verkoop terwijl de eigenaren er veel geld ingestoken hebben.
De nieuwe consument is eenvoudigweg niet geinteresseerd in deze schepen zoals Lotte zegt.

Net terug van een weekend varen en de mooiste nieuwe schepen gezien, maar ook genoeg van de stalen knikspantjes met de hele kermis erop en eraan.
Er varen genoeg moderne schepen, dus die crisis is niet zozeer in dit segment volgens mij.
Kopers voor het oude spul met werk laten het afweten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor vuuren1 » 24 Dec 2013, 18:47

Bericht door vuuren1 » zo 14 jul 2013, 20:55

De watersport mbt motorboten vergrijst enorm, jonge gezinnen zie je nauwelijks.
Ook komt er een overvloed van de vele zgn. GSAK boten (Gesloten Salon AchterKajuit) met allerlei trappetjes waar de senioren niet meer mee om kunnen gaan omdat ze ouder en strammer worden.
Een boot met (veel) minder niveauverschillen/ trappetjes en nauwe doorgangen is dan nog een mogelijke oplossing.

@Broekie,
Ik snap niet dat je een polyester boot zo ver boven een stalen boot neerzet.
Polyester is op vele gebieden niet ideaal gebleken en staal wat op een moderne manier is geconserveerd is zeer lang onderhoudsvrij.
Na 10 jaar (en meer) blijft het met een stalen boot bij schoonmaken en in de was zetten, wat is er dan anders of beter aan polyester?
Daarbij zijn de vaareigenschappen tussen stalen en polyester schepen niet te vergelijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 18:47

Bericht door broekie » zo 14 jul 2013, 21:14

Ik plaats polyester niet boven staal.
Wel een modern polyester schip tegen een oude stalen waar je aan blijft schuren en verven.

De discussie gaat over een oudere boot welke een bodemloze put is.
Daarbij gaat men over op een console bootje als oplossing.

Tussen een Smelne met veel werk en een polyester console boot zit nog wel iets zoals een moderner schip.

Een modern staal schip is prima en zal ik ook kopen als ik mogelijk groter ga.
Nu bevalt een modern polyester schip prima ondanks het feit dat ik in de gelegenheid zou zijn om een oude grote stalen in een goede staat te brengen en houden.
Ik vind het alleeen niet zinvol om veel geld en tijd in een onaantrekkelijk oud knikspant jacht te steken. Met mij velen denk ik.

Er lag er vannacht een naast me op de Kaag. Hij was te koop stond er op met plakletters en een 06 nummer.
Alles erop en eraan, alleen onverkoopbaar in mijn ogen omdat het een verouderd ding was qua uiterlijk.
Vaak vraagt men teveel geld omdat er een hoop nieuwe dingen op zitten.
Het schip blijft oud en 13 in een dozijn model uit de 70 er jaren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor Lotte » 24 Dec 2013, 18:48

Bericht door Lotte » zo 14 jul 2013, 22:04

Mijn topic is ontstaan na de melding in de media dat er 25.000 boten liggen weg te rotten in jachthavens. De discussie gaat hier niet over het verschil tussen polyester en staal.
Er liggen veel boten in jachthavens zoals tenBroek, Hoekstra, Peerenboom, Plantinga, Smelne, Geinkruiser, etc en etc. die aan het einde van hun bestaan zijn. Bodems die bijna geperforeerd zijn door de putroest. Motoren die antiek zijn en over de elektra maar niet te praten. Zo'n boot koop je voor een bedrag wat tussen de 3000 en 10.000 ligt. De kans dat zo'n boot nog wordt verkocht wordt steeds kleiner en daardoor stapelt het op. Want de eigenaar kan het niet meer onderhouden, behouden om welke financiele reden dan ook. En dat wordt een probleem, groter en groter. Want er liggen er nogal wat.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor eagle » 24 Dec 2013, 18:48

Bericht door eagle » zo 14 jul 2013, 23:40

@ Broekie,

Sollux?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 24 Dec 2013, 18:48

Bericht door broekie » ma 15 jul 2013, 06:33

Ja, een Sollux.
Dit jaar minder gevaren door het weer en ook door een verhuizing.
Ben momenteel een stukje aan het huis aan het bouwen en alleen bij echt mooi weer gaan we varen.
Urenteller staat op 60 uur voor dit seizoen, terwijl we meestal per jaar 250 a 300 uur varen.
Over een week gaan we 10 dagen varen naar Friesland.

Bij mij in de haven liggen nu 3 stalen schepen te koop van meer dan 35 jaar.
Twee al een paar jaar van oudere mensen.
Een is nu van de haveneigenaar omdat het liggeld niet werd betaald en de eigenaar gewoon is weggebleven.
Zien er op zich nog best aardig uit, maar voldoen niet meer aan de huidige eisen.
Dus je kunt eraan gaan beginnen, kussens, schilderwerk, zeiltjes, electra, motor?
Bodem nakijken en ga zo maar door.
Dan heb je een smal scheepje van 7,5 a 8 meter. Zal best weer iemand aan beginnen als hij/zij het voor weinig kan kopen.

Ik had een buurman met een botenzaak en die zei weleens: "waar zijn al die duizenden polyester kruisertjes toch gebleven".
In de jaren 70 en 80 verkocht hij er tientallen per jaar alleen al in de regio Leiden.
Je ziet ze nog wel, Kilkruiser, Sunseek, Onedin, Polaris, Passaat, Waterland, maar er waren er veel meer.
Die zijn niet weggerot zou je zeggen. Ik weet ook niet waar ze zijn.
Al die speedbootjes van 30 en 40 jaar terug? Af en toe zie je nog een paar jochies in zo'n klein ding met een zo groot mogelijke motor.
Ze verdwijnen een voor een.

Zo zal het ook met de stalen kruisertjes gaan. Roesten door, zinken en worden verwijderd.

Waar gaat de vloot sloepen blijven in de toekomst?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

VorigeVolgende

Terug naar Stelling