door broekie » 18 Apr 2014, 07:24
Het is zo dat de VP MD 22L nog een rijker verleden heeft dan enkel zijn maritieme bestaan.
Deze motor werd namelijk ook gebruikt in Austin/Rover van het type Montego & Maestro, hij werd er in geinstalleerd tussen 1986 en 1993 als perkins Prima M50 .
Het vermogen is ca. 59 PK.
Ik ben er tevreden over, verbruik is laag en ik heb er geen problemen mee gehad in de 700 - 800 uur die hij bij mij heeft gedraaid (totaal 2700 uur).
Bij 2500 is de distributie riem en rollen vervangen. Ook de waterpomp gelijk vernieuwd.
Jaarlijks vervang ik de olie en om het jaar de dieselfilters.
Koude start rookt hij iets blauw maar dat is weg als de motor wat warmer is geworden.
Als we lang rond de 2000 toeren (ca. 10 km/uur) hebben gevaren en we zitten op ruim water laat ik hem even voldraaien op max. 4000 RPM.
Dan gooit hij er in het begin wel een rookpluim uit, maar die is snel verdwenen en draait hij rookvrij.
Toen ik dat na aankoop deed was dat wel anders en rookte stonk de motor veel meer.
Na een aantal malen langer op een hoger toerental gevaren te hebben is dat stinken en roken verdwenen.
De vorige eigenaar had dit nooit gedaan en voer altijd heel rustig.
Ik ben van mening dat zo nu en dan vol belasten of wat langer op een verhoogd toerental draaien, goed is.
Houd de boel schoon.
Toevoegingen gebruik ik niet, daar kun je genoeg over vinden op internet en zijn de meningen sterk over verdeeld.
Onderhoud is behoud