vuuren1 schreef:Als je even op internet kijkt kom je dezelfde dingen tegen die Wolf1 gepost heeft. Zo moeilijk is dat niet.
Oke, die kosten een paar honderd euro en dat is voor de meeste schippers te duur, die gokken liever dat de boel met een 3 tientjes filter blijft draaien..
In de zeevaart is een dergelijk duplexfilter een eis van de scheepvaartinspectie.
@Ronald: Je hebt het volmaakt mis.
Delphi, CAV of Lucas zijn identiek en allemaal zeer eenvoudige fijnfilters (soms met een wateropvang onder het filterelement).
In de opvoerpomp zit een zeefje (voor het grove werk).
Daar voor moet een groffilter/waterafscheider zitten om te voorkomen dat het zeefje dichtloopt.
De kans op ellende is groter geworden nadat er 5% bio in de diesel wordt gedaan.
Vooral bij tanks die in de motorruimte zitten en telkens opwarmen en weer afkoelen.
Uiteraard kan ik dat vinden, maar dan kom je weer op het verhaal van bomen en bos enzo..
er is veel te koop in veel verschillende prijs klasse meeste winkels hebben het alleen niet over een grof of fijn filter.
dan kan je natuurlijk zeggen "jaa maar dan moet je even research doen" in mijn ogen doe ik dat door hier informatie in te winnen.
een paar honderd euro heb ik er niet voor over en dit om de simpele rede dat de boot al zon 35 jaar oud is en ik geen enkele rede heb om aan te nemen dat het ooit ander heeft gezeten dan het nu zit, dat heeft helemaal niks te maken met gokken.
Ook als ik bij vrienden kijk zit het allemaal op soortgelijke manier, misschien is dit niet de netste manier maar we praten hier niet over boten van tienduizenden euro's of "zeeschepen" we hebben het hier over boten van mensen die er alles aan doen om het op een zo net mogelijke manier met de zo goedkoop mogelijke oplossing draaiend te houden, helaas staat er hier in de tuin nog geen geldboom.
oke conclusie totzover..
na mijn tank moet dus een grof filter komen, in de opvoerpomp zit een gaasfiltertje(idd behoorlijk grof en na 200 uur niet echt schoon meer te noemen) Delphi filter zit op de goede plek.
Tank zit bij mij wel in de buurt van de motor maar de motor zit rondom in de isolatie. na draaien van de motor is het bij de tank aanzienlijk koeler dan bij de motor.
wat is nu een goed betaalbare oplossing voor een grof filter.