Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Lotte » 19 Mrt 2012, 23:01

@vuuren1: Mooie theorie, maar denk dat zolang er geen regelgeving is mbt veiligheid en certificaten etc. is, keuringen geen algemeen goed zullen worden. Gelukkig maar, want dat houdt de handel open. Marktplaats draagt daar ook zijn steentje aan bij. Kopers zullen hun droom achterna rennen en vanzelf ervaren wat er fout kan gaan.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor henkvd » 19 Mrt 2012, 23:08

Het pleidooi van Hans heeft niets vandoen met regelgeving en certificaten, is om het heel cliché te zeggen te behoeden om een kat in de zak te kopen.
Als je er van uit gaat dat je doorgaans de ellende van een ander koopt en met die instelling een derde mee laat kijken prik je door heel wat dingen heen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor gast » 19 Mrt 2012, 23:16

Lotte schreef:@vuuren1: Mooie theorie, maar denk dat zolang er geen regelgeving is mbt veiligheid en certificaten etc. is, keuringen geen algemeen goed zullen worden. Gelukkig maar, want dat houdt de handel open. Marktplaats draagt daar ook zijn steentje aan bij. Kopers zullen hun droom achterna rennen en vanzelf ervaren wat er fout kan gaan.

Mijn ervaring met kopers is dat ze graag bedrogen willen worden. Achteraf boos, niet leuk en klagen maar vooraf de signalen niet willen zien.
Dit is heel kort en zwart wit gesproken maar wel mijn ervaring, voorbeelden te over. (transparantie voert bij mij de boventoon en hierdoor ben ik vaak handel misgelopen terwijl ik deze met mooie praatjes binnen had kunnen houden)
gast

Berichtdoor Lotte » 19 Mrt 2012, 23:18

Ik ben erg blij dat Hans van Vuuren mij zou willen behoeden voor een kat in de zak. Denk zelf dat zijn pleidooi een toch iets andere achtergrond heeft.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor vuuren1 » 19 Mrt 2012, 23:43

Lotte schreef:Ik ben erg blij dat Hans van Vuuren mij zou willen behoeden voor een kat in de zak. Denk zelf dat zijn pleidooi een toch iets andere achtergrond heeft.

Kennelijk is jouw graad van wantrouwen in de mens meer dan voldoende zodat jij geen advies nodig hebt.

Ik heb in het begin gevraagd om eens mee te denken in een dergelijke constructie, maar jij doet dat duidelijk niet.
Jouw -meedenken- is wel duidelijk.

Je laatste reactie is suggestief en vaag.
(daar houden we op dit forum niet van!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lotte » 20 Mrt 2012, 07:54

Over wantrouwen kan ik wel een boek schrijven, helaas!! Tuurlijk wil ik wel advies, anders zat ik niet op dit forum. Alleen blijf ik wel bij mijn mening dat ik denk dat het Hans echt niets kan schelen wat voor boot ik koop en wat de staat van die boot is. Zodra er een rekening geschreven kan worden voor een keuring wordt dat wel interessant. Verschil tussen handel en hobby.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

Berichtdoor quichot » 20 Mrt 2012, 08:04

@lotte, uiteraard, nee, goddánk kan dat Hans niets schelen. En dat is maar goed ook. En wat is er mis met je te laten betalen voor je expertise? Dat doet je huisarts toch ook?

Je zou eigenlijk het begrip aankoopkeuring moeten loslaten.

Er zijn 3 partijen: de verkoper, de aspirantkoper en de ingehuurde technicus.

De verkoper wil van het object af. Dus die heeft liever cash dan die boot. Waarom? Bij het vaststellen van diens beweegredenen heb je geen technicus nodig, want hij zal immers nooit zeggen 'omdat de motor tot de draad versleten is, en de boot op z'n aangroei drijft'. Daarom moet je altijd met gerichte vragen nagaan of diens verhaal plausibel en consistent is. Dat is niet de taak van de technische expert. Bedenk dat je de verkoper niet te vriend hoeft te houden. Wees niet bang dat die jou niet aardig vindt.

De koper wil een boot, niet persé die boot. Hij moet dus niet alleen nagaan of het aangebodene ok is, hij moet ook nagaan of hij dit object eigenlijk wel wil. Dat wordt bij bezichtiging maar al te vaak naar de achtergrond gedrongen. Ook daarbij heeft hij niets aan een technicus.

Dan de technicus: die brengt zijn expertise in. Hij moet volledig buiten de overwegingen van de verkoper en koper blijven. Hij levert puur een lijst van tekortkomingen en mogelijke tekortkomingen in de toekomst, eventueel met een schatting van de kosten die daaruit voortvloeien. Daarmee houdt diens taak op. Hij moet zich dus volstrekt onthouden van ieder aankoopadvies. De volledige verantwoordelijkheid daarvoor blijft daarmee -terecht- daar waar die thuishoort: bij de koper. Die neemt de beslissing. In z'n eentje. Daarbij kan geen expert hem helpen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sigdock » 20 Mrt 2012, 13:13

chaea schreef:
Lotte schreef:@vuuren1: Mooie theorie, maar denk dat zolang er geen regelgeving is mbt veiligheid en certificaten etc. is, keuringen geen algemeen goed zullen worden. Gelukkig maar, want dat houdt de handel open. Marktplaats draagt daar ook zijn steentje aan bij. Kopers zullen hun droom achterna rennen en vanzelf ervaren wat er fout kan gaan.

Mijn ervaring met kopers is dat ze graag bedrogen willen worden. Achteraf boos, niet leuk en klagen maar vooraf de signalen niet willen zien.
Dit is heel kort en zwart wit gesproken maar wel mijn ervaring, voorbeelden te over. (transparantie voert bij mij de boventoon en hierdoor ben ik vaak handel misgelopen terwijl ik deze met mooie praatjes binnen had kunnen houden)

Behoorlijk zwart-wit. Ik ben in het verleden een paar keer bedrogen door zgn betrouwbare ondernemers en ik vertrouw dus niemand meer. Het idee dat ik dat zou willen is natuurlijk volstrekte onzin.
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor Bejakruiser » 20 Mrt 2012, 13:28

Op zich klopt dat helemaal quichot. Maar dan ligt het er helemaal aan wie je vraagt. Als ik dit doortrek naar mijn tak dan is het bij een aankoopkeuring ook zo. Een klant van mij laat zijn auto die hij wil kopen (zeg 100km bij mij vandaan) bij een plaatselijke garage daar na kijken. Deze garage heeft geen band met mijn klant maar mogelijk wel met de verkopende partij. Dus deze technicus valt daarbij af,er is niet na te gaan of er belangens mee spelen. Ditzelfde geld natuurlijk als een klant van mij diezelfde auto bij mij laat nakijken. Uiteraard wil je de klant tevreden houden en hem dus geen auto laten kopen die van ellende uit elkaar valt. Waardoor je de klant later alsnog verliest. Maar anderzijds hoeft deze auto ook niet in nieuwstaat te zijn. En dus ieder minpuntje door de verkopende partij gemaakt te worden. Dan heb je nog de garage tussen de verkopende partij en de klant in, zeg 50km hiervandaan. Deze garage heeft geen band met de verkoper en ook geen band met de klant (uitzonderingen daargelaten). Hem kan het dus weinig schelen of de auto loop of sloop is. Als hij maar betaald krijgt. Dus aan hem heb je ook weinig. Mogelijk zegt deze juist dat deze auto niets is maar heeft hij toevallig wel zoiets in de showroom staan die veel beter is.

Moraal van het verhaal is dat van de 3 de eigen garage de betere keuze is, omdat deze zijn eigen klant tevreden wil houden. Dit is ook wat ik bedoelde met mijn eerdere bericht in dit topic. Ik zou als de mogelijkheid bestaat de boot via de eigen/plaatselijke werf willen kopen. Of in ieders geval door hun laten nakijken.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor sigdock » 20 Mrt 2012, 15:06

Maar nog hebben we geen enkele mogelijkheid om de kwaliteit van een derde, of voor mijn part vierde, partij vast te stellen. Voor auto's is er een standaardkeuring en zijn er wettelijke bepalingen als APK. Voor boten bestaat zoiets niet dus wat en hoe wordt er gekeurd? En wat zijn de kwalificaties van een keurmeester? Dertig jaar ervaring klinkt interessant maar als er in die tijd niets is bijgeleerd dan heb ik er weinig vertrouwen in.
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

VorigeVolgende

Terug naar Stelling